Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.09.2023 12:05 - Роси Антов /Дивак Турлак/
Автор: vasisid7 Категория: Регионални   
Прочетен: 8362 Коментари: 0 Гласове:
11

Последна промяна: 28.09.2023 12:08

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
За разлика от вас, не ми пречат пустеещи земи.
Кефя се как природата си ги взема обратно. Кефят ме пустите села.
Но мамка му! Скъсах се да живея по градове, а си останах некъв див селянин. Е го и сега.
Не обичам много кърската работа. Мразя да събирам сено.
Да го вкарвам в плевника. Да бера царевица.
После с дни ме сърбят даже петите. Не обичам да кося.
Събирането, рязането и цепенето на дърва не са ми любими занимания...
Но обичам две неща. Прости до гениалност. Да поливам.

Винаги ме е кефело, как тече водата по вадата. Как минава над доловете.
По дървени виадукти /керепи/. Как се отбива към градината. Как гениално са направени лехите.
Как водата стига до края на последния ред. Как пълни предпоследния. И когато стигнеш до първите, те вече са се полели сами.
Но най-много ме кефеше орането. Когато хванах плуга за пръв път, мислех, че е най-трудното нещо. Бях в шести клас. На първата бразда бях каталясал, все едно съм изорал декар.

А старецът и баща ми се смееха. И даваха уроци. Крива бразда. Някъде дълбока, някъде ралото изскочило и прескочило. А обръщането на плуга беше кошмар. Борба неравна. Магарето дърпа напред, аз дърпам назад и после хуквам след него. А ралото дрънка, полегнало на една страна.
А наште гледат сеир и се смеят. Към десетата бразда вече бях схванал чалъма. И простата гениалност на плуга. Та до днес. Неповторимо усещане.

През годините. През всичките тези години...
Късна есен. По градината е разхвърляна тор от овцете и магарето. Ралникът се забива и тръгва. Ръждив. Малките камъчета хрускат по него. А той обръща земята и зарива торта.
Няма никакво усилие. Гениално творение, а толкова просто.
Държиш и вървиш. А магарето дърпа. Браздата свършва. Ралникът свети. Земята е изчистила ръждата. Магарето спира.
Усеща добрия орач. После обратно. Над обърнатата земя се вдига пара.
И ухае на изорана земя. Миризма, която се помни цял живот.

Тук там излиза пропуснат картоф.После сядаме на поляната. Да почине магарето. Паля цигара. А пред мен бразди. С пара над тях. А в браздите накацали врабчета. Подскачат и събират паднали семенца. И ларви.
Щастливи врабчета. После палим огън. И пак след плуга.
После пак на поляната. Да хапнем. Каквото има. Като например пропуснатите в нивата картофи. На жар. Със сиренце. И сланинка. На шиш. И хляб.

Препечен на въглен. И глътка ракия. За сила. Нивата пуши. Врабчетата събират семена. Мъглата крие баира пред нас. Есен е. А аз дълбоко някъде в душата си съм си останал селянин. Див селянин.

Роси Антов /Дивак Турлак/



Гласувай:
11



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: vasisid7
Категория: Регионални
Прочетен: 835254
Постинги: 272
Коментари: 925
Гласове: 21197